“Succesvolle teams benutten de verschillen”.

- Sandra van Loenen & Patricia Hoogervorst

Teamcoaching & Profielen

Werk jij in een team en herken jij dit?

De samenwerking gaat niet goed.
De onderlinge communicatie loopt keer op keer vast.
Jullie hebben mooie plannen gemaakt maar resultaten blijven achter.  
Dat terwijl je zeker weet dat als je de individuele kwaliteiten van de teamleden bij elkaar optelt er meer te bereiken is.

Wij geven je inzicht in jezelf en je teamleden als basis voor meer succes!

2Gether Teamcoaching uitleg profielen.JPG

In bovenstaand figuur zie je in één overzicht welk inzicht welk profiel geeft.
Verderop op deze pagina staat een uitgebreidere toelichting.

Teamcoaching & Profielen

Zelfkennis en inzicht in de ander maakt samenwerken makkelijker, daar geloven wij in. Daarom bieden wij verschillende profielen die jou en jouw team laten zien wat jullie allemaal in huis hebben. Het meest gebruikte en meest bekende profiel is het zogenaamde persoonlijke stijl (DISC) profiel.
Wij adviseren klanten meestal om te kiezen voor het zogenaamde motivatieprofiel waar het genoemde DISC profiel onderdeel van is. Door aan het DISC profiel het waarden en interesse profiel te koppelen, krijg je namelijk een nog completer beeld van jezelf en je team.

Voor ieder profiel geldt dat het geen test is.. Het gaat namelijk om iemands persoonlijke kenmerken en dan bestaat er geen goed of fout.

De profielen zijn niet meer dan een krachtig hulpmiddel om jullie als team te laten ontdekken hoe jullie samen meer kunnen bereiken! Wij gebruiken de profielen daarom héél bewust in combinatie met coaching.

 Klik hier en ontvang gratis en vrijblijvend een verkort DISC Profiel!

Uitleg over de verschillende profielen


Motivatieprofiel

Het motivatieprofiel bestaat uit drie delen: het Persoonlijke Stijl (DISC) Profiel, het Persoonlijke Waarden Profiel en het Persoonlijke Interesses Profiel. Het geeft inzicht in wat iemand wel of niet zal doen, vanuit onbewuste drijfveren (stijl), vanuit persoonlijke waarden en overtuigingen én vanuit interesses. Met het motivatieprofiel krijgen mensen inzicht in hun eigen communicatiestijl en die van anderen. Ook geeft het motivatieprofiel inzicht in wat hen intrinsiek motiveert of juist niet. Met name de combinatie van de drie profielen stelt teams in staat om samen te sturen op betere communicatie,  tevredenheid, effectiviteit en persoonlijk welzijn.


Persoonlijke Stijl analyse (DISC)

Dit profiel beschrijft wat iemand van nature wel of niet zal doen en hoe iemand bepaalde situaties bij voorkeur aanpakt.

DISC beschrijft onze gewoontes en verklaart hoe wij onze omgeving waarnemen en hoe we daarop reageren. De afkorting DISC staat voor de 4 temperamenten in het model: Dominant (rood), Interactief (geel), Stabiel (groen) en Consciëntieus (blauw).
Maar let op! Niemand is alleen maar dominant (rood) of stabiel (groen). Het gaat om de mix van stijlen die ieder mens uniek maakt.

Kortom, DISC geeft je inzicht in jouw persoonlijke stijl en is daarmee een mooi vertrekpunt tijdens onze coaching.

Persoonlijke Waarden analyse

Dit profiel geeft het perspectief van iemand weer. Het zorgt dat je communicatie en gedrag beter kunt plaatsen. Het geeft inzicht in wat jij belangrijk vindt, waar je voor staat en waar je in gelooft.

Kortom, het geeft weer welk waardenperspectief van invloed is op je dagelijkse werk en leven.

Is er een relatie met DISC?
Nee het profiel heeft geen directe relatie met DISC. Het geeft inzicht in waarom verschillende mensen met bijvoorbeeld een D-profiel in DISC zich toch anders kunnen gedragen.

De combinatie van dit profiel met het DISC profiel geeft een waardevolle verdieping.

Persoonlijke Interesse analyse

Dit profiel geeft inzicht in de interesses van een persoon. Anders gezegd het geeft weer welke passies iemand heeft. Interesses geven richting aan ons leven. Ze zijn belangrijke vormgevers voor onze carrière en persoonlijke levensstijl en een voorwaarde voor duurzame motivatie.

Het persoonlijke interesses profiel geeft je onder andere inzicht in wat jouw passies zijn en waar jij energie van krijgt.

Als je dit profiel combineert met de persoonlijke stijl analyse (DISC) en de persoonlijke waarden heb je een compleet beeld.


Toepassingsprofiel: Commerciële stijl analyse

Dit Profiel laat zien hoe je natuurlijke voorkeur zich verhoudt tot jouw functie in een commerciële omgeving. Daarmee vergroot je de kans op commercieel succes. Je leert hoe je de stijl van je (potentiële) klant kunt herkennen en krijgt communicatietips vanuit je persoonlijke stijl profiel.

Een indruk van de vragen die dit Profiel beantwoordt:
- Hoe sta je van nature in de verkoop?
- Werf je graag nieuwe klanten of past het binden van bestaande klanten beter bij jou?
- Welke informatiebehoefte heeft je gesprekspartner?
- Hoe krijg je inzicht in de stijlvoorkeur van je gesprekspartner?
- Welke woordkeus is het beste en welke woorden kun je beter vermijden?

 

Commercieel observatieprofiel

Met dit profiel krijg je op basis van je eigen observatie inzicht in de stijlvoorkeur van je klant. Wat werkt wel en wat niet? Hoe kun je hem het beste informeren? Met deze informatie kun je pakkende offertes schrijven omdat je optimaal aansluit op wat je klant nodig heeft.


Gecertificeerd partner van Q4 Profiles

DISC profielen worden in allerlei vormen aangeboden. Wij hebben heel bewust gekozen voor een samenwerking met Q4 Profiles omdat de profielen duidelijk en overzichtelijk zijn. Als gecertificeerd partner van Q4 Profiles hebben wij meerdere trainingsdagen gevolgd om de profielen te mogen gebruiken. Om onze vakkennis op niveau te houden volgen wij regelmatig de verdiepingsbijeenkomsten die Q4 Profiles voor haar partners organiseert. Door dit te doen kunnen wij u professioneel van dienst zijn.

8 onwaarheden over DISC


“DISC is 4 kleuren”

Het model bestaat uit vier basis temperamenten, maar daar is ook alles mee gezegd. Wat wel waar is, is dat iedereen alle 4 de temperamenten in meer of mindere mate in zich heeft.
Het is dus onzin dat DISC alleen uit vier kleuren bestaat. Het gaat om de combinatie van de vier temperamenten en de intensiteit daarvan.

“DISC bepaalt geschiktheid”

Deze opmerking verwijzen wij direct naar het land der fabelen.
DISC zegt namelijk niets over vaardigheden en competenties. DISC zegt wel iets over hoe iemand zijn/haar vak uitvoert. Ook geeft DISC helderheid over de mogelijke invloed van de werkomgeving of de bedrijfscultuur op iemands functioneren.

“Ons team is groen”

Een team bestaat altijd uit verschillende mensen met verschillende combinaties van temperamenten. Wat wel zo kan zijn is dat meerdere mensen dezelfde voorkeursstijl hebben.
Je spreekt dan bijvoorbeeld van een “meer mensgericht of meer taakgericht team”.

“DISC is Jung”

De DISC theorie van Marston is een temperamenten / behoeften model.
Jung heeft vooral archetypen geïntroduceerd op basis van psychologische functies.
Wat wel waar is dat Marston het werk van Jung bestudeerd en meegenomen heeft in zijn theorie.


“DISC is een Quick Fix”

Helaas zijn er coaches en trainers die het doen voorkomen alsof dit zo is. Maar helaas, DISC is geen wondermiddel maar een hulpmiddel.
Daarom geven wij je jouw DISC profiel alleen in combinatie met een coachgesprek of teambijeenkomst.
Ook combineren we DISC graag met de waarden en intresses analyses. omdat dit meer verdieping geeft als je de diepte in wilt.,

“DISC is uniek”

DISC komt voort uit het boek “Emotions of normal people” van W.M. Marston. DISC is niet uniek omdat in de loop der jaren door eigen interpretaties verschillende verschijningsvormen van het model ontstaan zijn. waardoor de kwaliteit niet altijd gewaarborgd is.
Wij werken met de profielen van
Q4-Profiles omdat deze zijn gebaseerd op de oorsprong en het werk van Marston.

“DISC verklaart alles”

DISC is geen verklaring voor al het menselijk gedrag. Het geeft een richting en inzicht in veel HOE vragen over iemands handelen. Je hebt andere inzichten nodig er achter te komen WAAROM iemand op een bepaalde manier doet of WAARIN iemand geïnteresseerd is. Daarom combineren wij DISC graag met de waarden en interesses analyse.

“DISC is een test”

Een test suggereert dat er een goede en slechte uitkomst kan zijn. Dat is bij DISC (en bij de andere analyses) niet het geval. Daarom spreken wij over een analyse die gaat over jou als persoon. Daarmee is het per definitie goed.


 Benieuwd naar wat wij met behulp van onze profielen
voor jou en jouw team kunnen betekenen?